Woning verkoopstyling: Is jouw huis klaar voor de verkoop?

Wat is verkoopstyling en wat levert het op?

Een woning op de meest aantrekkelijke manier presenteren, dat is verkoopstyling. De ruimtes worden zo ingericht dat je in een oogopslag ziet wat je met een ruimte kunt. Dit doen we door kleine aanpassingen te maken zoals speelgoed op te bergen en de kapstok leeg te maken, maar bij sommige woningen is het ook de overweging waard om een andere vloer te leggen of de knalroze muur in de woonkamer, wit te verven. Benieuwd wat verkoopstyling voor jouw woning kan betekenen?

Hier volgen 7 handige tips voor verkoopstyling:

 

1. Een frisse witte basis

Vergeelde muren, gordijnen van de vorige eeuw, een jaren 50 eetkamer setje in de keuken. We hebben allemaal wel eens zo’n woning voorbij zien komen op Funda. Het geeft meteen een gevoel dat je binnen stapt bij oma en hoewel dat vertrouwd kan voelen is dat vaak niet de stijl van jouw nieuwe droomhuis. Een gemiste kans voor de verkoper. Een woning kan dan gedateerd zijn, je komt al een heel eind als je de bloemenprint gordijnen verwijderd, het extra eetkamer setje in de garage zet en de muren van een nieuw laagje verf voorziet, dat is verkoopstyling.

2. Laat de potentie zien

Wanneer je een woning verkoopt is een nieuwe vloer of een paar muren schilderen een kleine investering, wat je echter niet gaat doen is er een nieuwe keuken of badkamer in zetten en dat is begrijpelijk. Wat kan je dan wel met zulke ruimtes?! Laat de potentie zien! Zit er een gedateerde badkamer of keuken in maar heeft de ruimte wel een goede afmeting? Benadruk dan de vierkante meters. Haal een eettafel weg uit de keuken en laat het vloeroppervlakte zien. Breng wat kleur in het beeld met wat accessoires.

3. Licht verkoopt een woning

Niemand houdt van donkere ruimtes. Door een gebrek aan licht lijken ruimtes vaak kleiner dan dat ze zijn en nodigen ze niet uit. Gebruik daarom het licht wat binnen komt. Haal desnoods gordijnen eraf en open de luxaflex zo ver mogelijk. Haal ook de vensterbanken leeg. In gedateerde woningen zie je ook vaak halve of vaste vitrages. Haal deze eraf inclusief roede. Uitgesproken gordijnen waar niet iedereen van zal houden? Haal ze weg. Onthoud: Licht verkoopt een woning.

4. Schoon en opgeruimd

Behalve dat een woning er fris en licht uit ziet, is het ook belangrijk dat een woning schoon is. Zorg ook dat de woning opgeruimd is. Haal spullen van de kast en zorg dat er ruimte zit tussen meubelstukken. Lees ook onze blog: Zorgeloos foto’s van je woning laten maken? Lees deze 5 tips voor de beste woningpresentatie

5. Geef ruimtes één functie

Nu meer dan ooit staat er in veel huishouden een bureau in de woonkamer om bijvoorbeeld thuis te werken. Toch is het erg onverstandig om dit te laten staan tijdens de verkoop. Wat je hier onbewust mee zegt, is dat er geen ruimte is voor een afgesloten werkplek in de woning. Dit geldt ook voor logeerkamers die tevens wasruimte of opslag zijn. Geef de ruimte één functie en bij voorkeur een die de waarde verhoogt. Een extra slaapkamer is waardevoller dan een kamer voor het wasrek.

6. Een huis moet emoties raken

We willen allemaal een fijn thuis waar we tot rust kunnen komen. Een keuken die bijdraagt aan gezellig samen eten en een badkamer om te ontspannen. Allemaal voorbeelden van emoties die een woning kan hebben. Met verkoopstyling proberen we deze emoties aandacht te geven. Een overvolle wasmand op de badkamer geeft geen gevoel van ontspanning. Een volgelopen bad met een glas wijn en een aantal kaarsjes daarentegen.

7. Fleur op met kleur accenten

Een mooie bos bloemen op de eettafel, een goed gevulde fruitmand of een stapel gekleurde handdoeken op de badkamer zijn allemaal goede voorbeelden van kleuraccenten binnen verkoopstyling. Planten (eventueel met bloemen) zijn ook een goede toevoeging voor je woning. Het brengt leven en kleur op de foto’s. Let wel op dat de planten er goed verzorgd uitzien en dat de pot schoon en modern is. Een stervende plant in een kapotte pot geeft de verkeerde boodschap.

Dus levert verkoopstyling iets op? Kortgezegd: ja! Waarom?
We weten allemaal dat emotionele waarde vaak onschatbaar is, dus wanneer je emotionele vlakken kan raken met de foto’s of bezichtigingen wordt deze ervaring ook vaak meegenomen in het biedingsproces. De koper ziet zich al helemaal in jouw huis wonen dus zal daar ook naar bieden!